MS Virtualization

چگونگی تبدیل سیستم فیزیکی به ماشین مجازی (VHD) با استفاده از نرم افزار Disk2Vhd



برای تبدیل یک سیستم فیزیکی به ماشین مجازی قابل اجرا در زیرساخت های مجازی، روش ها و برنامه های مختلفی وجود دارند. ما در این مقاله می خواهیم یک سیستم فیزیکی را با استفاده از نرم افزار Microsoft Disk2vhd به ماشین مجازی تبدیل کنیم. ماشین مجازی ایجاد شده از سوی این نرم افزار می تواند بر روی نرم افزارهایی مانند Microsoft Virtual PC و یا Hyper-V به اجرا درآیند.



نکته 1: برنامه Disk2vhd این امکان را به شما می دهد تا از ماشین فیزیکی حتی زمانی که روشن و در حال کار باشد، هارد دیسک مجازی بسازید. این امکان می تواند یکی از تفاوت های بارز موجود میان این نرم افزار با دیگر نرم افزارهای مشابه دیگر شرکت ها به شمار آید. جالب است که بدانید این نرم افزار کوچک نیازی به نصب شدن جهت انجام امور محوله ندارد.

نکته 2: این نرم افزار به منظور تبدیل یک سیستم فیزیکی به ماشین مجازی از سرویس Shadow Copy استفاده می نماید. این سرویس برای اولین بار در Windows XP توسط مایکروسافت معرفی گردید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، اینجا را کلیک کنید.

نکته 3: این نرم افزار تنها در سیستم عامل Windows XP و سیستم عامل های بعد از آن پشتیبانی می گردد.

نکته 4: به منظور استفاده از این نرم افزار می بایست به سیستم مقصد با اکانتی در گروه Administrators لاگین کنید.

دانلود برنامه Disk2vhd

برای دانلود برنامه به اینجا مراجعه کنید.

اجرای برنامه Disk2vhd

بعد از دانلود نرم افزار Disk2Vhd کافیست به منظور استفاده از آن، فایل disk2vhd.exe را به اجرا درآورید. در شکل زیر می توانید محتویات فایل دانلود شده را مشاهده کنید:


در صفحه License Agreement بر روی دکمه Agree کلیک کنید تا برنامه اجرا شود.

تبدیل ماشین فیزیکی به ماشین مجازی

یکی از این درایو ها را انتخاب کنید، طبیعی است که برای تبدیل ماشین فیزیکی به مجازی باید درایوی که سیستم عامل بر روی آن نصب شده و فایل های راه انداز سیستم در آن قرار دارند را انتخاب کنید. در قسمت VHD File Name مسیر و نام فایل دیسک مجازی را مشخص کنید در بخش Space Required هم می توانید اندازه فایل VHD را مشاهده کنید.


برای اینکه دیسک مجازی تبدیل شده بتواند بر روی برنامه Virtual PC اجرا شود لازم است تا تیک Fix up HAL for Virtual PC گذاشته شود.

پس از انتخاب درایو و مشخص کردن نام و مسیر فایل بر روی create کلیک کنید تا فرایند تبدیل ماشین فیزیکی به مجازی شروع شود.بسته به نوع سیستم و اندازه فایل VHD زمان تبدیل متفاوت خواهد بود





همکاری اینتل، IBM، HP و Red Hat برای رقابت با VMware

تعداد زیادی از بزرگان صنعت IT جهانی از جمله IBM، HP، BMC Software، Red Hat و اینتل اعلام کردند که با آغاز همکاری‌های جدید با یکدیگر در حال ساخت پلتفورم مجازی جدیدی به صورت متن‌باز هستند که هسته مرکزی آن مبتنی بر سیستم Virtual Machine(KVM) است تا این پلتفورم جایگزین محصول مشابهی شود که از سوی شرکت VMware در بازار به فروش می‌رسد.

این شرکت‌ها مرکز مشترک Open Virtualization Alliance(OVA) را تشکیل داده‌اند تا معماری‌های اصلی و هسته اولیه پلتفورم یاد شده را در این مکان توسعه دهند. به گفته شرکت تحقیقاتی گارتنر این مرکز کمتر از یک درصد بازار را تحت پوشش قرار داده است که امید می‌رود در آینده بتواند با بزرگان ابزارهای مجازی رقابت تنگاتنگی داشته باشد. 



هدف اصلی شرکت‌های حاضر در این انجمن این است که پلتفورم KVM را به عنوان جایگزینی برای پلتفورم VMware مورد استفاده قرار دهند و ابزارهای بیشتری را نسبت به آن در اختیار بگیرند.

«تام بیتمن» یکی از تحلیلگران گارتنر در این خصوص گفت، مرکز OVA با اینکه شامل شرکت‌های بزرگی می‌شود درصد کمی از بازار را به خود اختصاص داده است، اگر شما هیچ سهمی از بازار جهانی نداشته باشید با دیگر شرکت‌های هم‌رده خود یکی می‌شوید تا در مقابل بزرگان این عرصه بایستید.

شرکت VMware به عنوان بزرگترین عرضه کننده ابزارها و سیستم‌های مجازی در دنیا محسوب می‌شود و با وجود اینکه بخشی از بازار خود را به مایکروسافت و Citrix's Xen واگذار کرده است، همچنان در عرصه جهانی صاحب 75 درصد این بازار است.



پیکربندی VLAN بر روی یک vSwitch در VMware vSphere


در این مقاله قصد داریم که به چگونگی تغییر VLAN اختصاص داده شده به یک پورت گروپ تعریف شده بر روی یک vSwitch بپردازیم. به منظور انجام تغییرات مورد نظر کافیست:

1. به سرویس کنسول vSphere با استفاده از کاربر root و با کارگیری روش هایی همچون SSH و یا دسترسی از طریق کنسول فیزیکی متصل شوید.



1. به سرویس کنسول vSphere با استفاده از کاربر root و با کارگیری روش هایی همچون SSH و یا دسترسی از طریق کنسول فیزیکی متصل شوید.

2. به منظور مشاهده تنظیمات موجود، از دستور زیر استفاده نمایید:

3. در این مثال می خواهیم VLAN اختصاص داده شده به پورت گروپ TestDEV را به ID 30 تغییر دهیم. بدین منظور از دستور زیر استفاده می نماییم:

4. به منظور مشاهده تنظیمات انجام گرفته، از دستور زیر استفاده کنید:



نگاهی بر محصولات شرکت VMware

در این مقاله قصد داریم که به صورت مختصر به معرفی بعضی از محصولات پرکاربرد شرکت VMware بپردازیم.

VMware Workstation (اولین محصول شرکت VMware که در سال 1999 تولید گردید): با استفاده از این محصول کاربران می توانند چندین سیستم عامل را بر روی یک رایانه شخصی، به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهند.

VMware Fusion: محصولی همانند VMware Workstation که بر روی سیستم عامل MacOS اجرا می شود.



VMware Workstation (اولین محصول شرکت VMware که در سال 1999 تولید گردید): با استفاده از این محصول کاربران می توانند چندین سیستم عامل را بر روی یک رایانه شخصی، به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهند.

VMware Fusion: محصولی همانند VMware Workstation که بر روی سیستم عامل MacOS اجرا می شود.

VMware Player: با استفاده از این محصول می توانید سیستم عامل های ایجاد شده در VMware Workstation و یا VMware Fusion را اجرا نمایید. تا قبل از نسخه 3 از این محصول، شما نمی توانستید با استفاده از آن سیستم عامل های مجازی ایجاد نمایید. از نسخه 3 به بعد، شرکت VMware رویکرد خود را نسبت به این موضوع تغییر داده و لذا این محصول توانایی ایجاد سیستم عامل های مجازی را دارا می باشد. اگر چه شما می توانید با استفاده از آن سیستم عامل های مجازی را ایجاد و مورد استفاده قرار دهید، اما بسیاری از قابلیت های موجود در نرم افزارهای VMware Workstation و VMware Fusion در این نرم افزار گنجانده نشده است. شرکت VMware این محصول را به صورت مجانی در اختیار کاربران قرار داده است.

VMware ESX Server: محصولیست به منظور استفاده در شبکه های بزرگ که دارای عملکرد بسیار بالاتری نسبت به VMware Server می باشد. در حقیقت ESX سرور سیستم عاملیست بر اساس توزیع RedHat که مستقیما بر روی سرور نصب شده و ایجاد، اجرا و سطح دسترسی ماشین های مجازی به سخت افزار سرور را مدیریت می نماید. همچنین این محصول با همکاری نزدیک محصول VMware vCenter می تواند فعالیت های بسیار جالبی را به انجام برساند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • VMotion
  • Storage VMotion
  • Dynamic Reource Scheduler
  • High Availability

VMware ESXi: محصولی شبیه به VMware ESX که تعدادی از قابلیت های مهم VMware ESX را در خود ندارد. شرکت VMware در سال 2008 به منظور رقابت با نرم افزار Hyper-v مجبور به در اختیار قرار دادن این نرم افزار به صورت مجانی به کاربران گردید.

VMware Server (نام قبلی این محصول GSX Server می بود): نرم افزاریست که شرکت VMware به صورت مجانی در اختیار کاربران قرار داده است و همانند VMware Player می تواند ماشین های مجازی را به صورت مرکزی مدیریت و یا ایجاد نماید. اگر چنانچه برای شما مدیریت مرکزی و از راه دور سیستم عامل های مجازی اهمیت دارد و نیازی به عملکرد بالا و قابلیت هایی که در قسمت ESX Server از آنها نام برده شد ندارید، استفاده از این محصول را به شما پیشنهاد می کنم. این محصول به منظور نصب نیاز به یک سیستم عامل میزبان از خانواده های Microsoft Windows و یا Linux دارد.


کار با قابلیت VMware ACE - معرفی (قسمت اول)

اصلی‌ترین کاربرد استفاده از VMware ACE را می توان در سناریوی زیر خلاصه کرد:

فرض کنید که در سازمان خود می خواهید طرحی را پیاده سازی نمایید که بواسطه آن تمامی کاربران موجود در شبکه می بایست کاربرانی محدود بوده و لذا از حداقل سطح دسترسی برخوردار باشند. در این میان کاربرانی وجود دارند که به واسطه وظایف محوله به آنها می بایست از سطح دسترسی مدیر برخوردار باشند. به عنوان مثال فرض کنید که این کاربران در کلاینت خود می بایست با استفاده از زبان های برنامه نویسی اقدام به تولید و تست نرم افزار نمایند. در این حالت وجود سطح دسترسی مدیر برای آنها لازم و ضروری خواهد بود. از طرفی دادن سطح دسترسی مدیر می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای شما به ارمغان آورد. با توجه به این سناریو، چگونه می توان کاری کرد که هم کاربران مورد نظر بتوانند به وظایف محوله خود پرداخته و هم خطر استفاده نادرست از سطح دسترسی مدیر را به حداقل رسانید؟



راه حل برطرف نمودن این مشکل، استفاده از روش های مجازی سازی می باشد. در این حالت بر روی کلاینت مورد نظر ابتدا VMware Workstation و یا VMware Player را نصب نموده و سپس سیستم عامل مورد نیاز کاربر را بر روی آن نصب کنید. آنگاه با استفاده از قابلیت VMware ACE سیاست هایی را تدوین کنید که سیستم عامل مجازی نصب شده نتواند با محیط بیرونی خود ارتباط برقرار نماید. بدین ترتیب کاربر می تواند با سطح دسترسی مدیری که در داخل ماشین مجازی دارد، براحتی به وظایف محوله خود اقدام نماید.

همانطور که در مثال فوق مشاهده می نمایید، استفاده از قابلیت VMware ACE می تواند نقش بسیار مهمی را در به اجرا درآوردن این سناریو از خود به نمایش بگذارد.

قبل از بیان مراحل انجام کار با VMware ACE لازم است که با اصطلاحات بکار گرفته شده در این سری مقالات جهت توضیح این قابلیت، آشنا شوید. در ادامه به توضیح این اصطلاحات کاربردی خواهم پرداخت:

  • ماشین مجازی که قابلیت ACE بر روی آن فعال شده است – هنگامی که شما بر روی یک ماشین مجازی قابلیت ACE را فعال نموده و سپس سیاست های مورد نظر خود را بر روی آن اعمال و سپس آن را آماده انتقال به سیستم کاربران موجود در شبکه کنید، اصطلاحا به این ماشین مجازی، ماشین مجازی که قابلیت ACE بر روی آن فعال شده است، اطلاق می گردد.

  • ACE Instance – اصطلاحا به ماشین مجازی که قابلیت ACE بر روی آن فعال شده است و سیاست های مورد نظر بر روی آن فعال و در حال حاضر در اختیار کاربر قرار گرفته است، ACE instance اطلاق می گردد. هر ACE instance را می توان به دو روش مدیریت نمود. روش اول استفاده از ACE Management Server می باشد. لذا در این حالت به آن Managed ACE instance گفته می شود. روش دوم به صورت تک تک و غیر متمرکز می باشد. در این حالت به آن Standalone ACE instance گفته می شود.

  • ACE Management Server – با استفاده از ACE Management Server می توان به صورت متمرکز، تمامی ACE instanceهای موجود در شبکه را مدیریت نموده و سیاست های مورد نظر خود را به صورت از راه دور و مدیریت شده بر روی آنها اعمال نماییم. ACE Management Server براحتی می تواند با سرویس Active Directory ارتباط برقرار کرده و جهت مدیریت بهتر ACE instanceها از آن کمک بگیرد.

  • Pocket ACE – با استفاده از این قابلیت می توان ACE instanceهای تولید شده را توسط حافظه های قابل حمل مانند Flash Memory به کامپیوتر کاربران مورد نظر انتقال داد.

در قسمت دوم از این سری مقالات به خلاصه ایی از فعالیت های مرتبط با فعال و پیکربندی نمودن قابلیت ACE خواهم پرداخت.



کار با قابلیت VMware ACE - معرفی (قسمت دوم).


در این مقاله قصد دارم که به خلاصه ایی از مراحل فعال، پیکربندی، تولید و انتقال یک ACE instance بپردازم. به مراحل زیر دقت کنید:

1. با استفاده از VMware Workstation، یک ماشین مجازی تولید و یا از روی یک ماشین مجازی موجود، یک clone تهیه کنید.

نکته: نوع شبکه موجود در ماشین مجازی را می بایست بر اساس نیاز خود انتخاب نمایید. به عنوان مثال اگر چنانچه مایلید که ACE instance تولید شده را به صورت متمرکز مدیریت نمایید، نوع Bridge و یا NAT را انتخاب کنید. همچنین اگر چنانچه قرار نیست که ACE instance تولید شده به شبکه سازمان شما ارتباط داشته باشد، در این حالت می توانید نوع Host-Only را انتخاب نموده و یا آنکه کارت شبکه موجود در ماشین مجازی را به صورت کامل حذف نمایید.



1. با استفاده از VMware Workstation، یک ماشین مجازی تولید و یا از روی یک ماشین مجازی موجود، یک clone تهیه کنید.

نکته: نوع شبکه موجود در ماشین مجازی را می بایست بر اساس نیاز خود انتخاب نمایید. به عنوان مثال اگر چنانچه مایلید که ACE instance تولید شده را به صورت متمرکز مدیریت نمایید، نوع Bridge و یا NAT را انتخاب کنید. همچنین اگر چنانچه قرار نیست که ACE instance تولید شده به شبکه سازمان شما ارتباط داشته باشد، در این حالت می توانید نوع Host-Only را انتخاب نموده و یا آنکه کارت شبکه موجود در ماشین مجازی را به صورت کامل حذف نمایید.

2. ابتدا اطمینان حاصل کنید که ماشین مجازی مورد نظر خاموش بوده و آنگاه قابلیت ACE را بر روی آن فعال کنید. جهت انجام این کار کافیست طبق تصاویر زیر اقدام نمایید:




3. در این مرحله به تنظیمات مرتبط با ماشین مجازی تولید شده مراجعه کرده و پیکربندی های مورد نظر خود را اعمال نمایید. همچنین در این مرحله می توانید برای ACE instance تولید شده، تنظیمات مرتبط با برقراری ارتباط با ACE Management Server را نیز به انجام برسانید. به تصاویر زیر نگاه کنید:



نکته: در مقالات بعدی در خصوص نحوه عملکرد ACE Management Server و چگونگی پیکربندی آن بیشتر توضیح خواهم داد.

4. بر روی ماشین مجازی تولید شده سیستم عامل مورد نظر خود را نصب کرده، VMware Tools را نیز نصب و پیکربندی نموده و در آخر، نرم افزارهای مورد نیاز کاربران را نصب کنید.

5. در این مرحله می بایست سیاست های مرتبط با قابلیت ACE را بر روی ماشین مجازی مورد نظر پیکربندی نمایید.

6. در این مرحله می بایست تنظیمات مورد نظر جهت انتقال ACE instance تولید شده را به انجام برسانید. به عنوان مثال در این مرحله می بایست تنظیمات مرتبط با رمزنگاری اطلاعات موجود در ACE instance مورد نظر را پیکربندی نمایید.

7. در این مرحله ACE instance تولید شده را به صورت یک package جهت انتقال آن به کامیپوتر کاربران در آورید.

8. از روش های موجود و قابل پشتیبانی جهت انتقال package تولید شده استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید package تولید شده را در یک DVD رایت کرده و یا آن را در شبکه قرار دهید.

9. در این مرحله می بایست ACE instance تولید شده را بر روی کامپیوتر کاربران نصب کنید.

10. در آخر نیز با استفاده از روش های موجود، اقدام به بروزرسانی سیاست های اتخاذ شده بر روی ACE instanceها نمایید.

در قسمت سوم از این سری مقالات به چگونگی پیکربندی سیاست های پرکاربرد خواهم پرداخت.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد