جدیدترین حافظه رم(RAM)

عرضه نخستین حافظه DDR4

شرکت سامسونگ پس از مدت‌ها تلاش و عرضه نمونه‌های اولیه، سرانجام نخستین حافظه DDR4 DRAM دنیا را وارد بازار کرد.

ایستنا: این حافظه جدید مبتنی بر فناوری 30 نانومتری ساخته شده است و به گفته کارشناسان سامسونگ، سرعت آن نسبت به حافظه‌های DDDR3 تا دو برابر افزایش یافته است و در عین حال انرژی کمتری مصرف می‌کند.



شرکت سامسونگ اعلام کرد که انرژی مصرفی در مدل کنونی حافظه‌های DDR که هم‌اکنون در بازارهای جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند 5/1 ولت است، اما حافظه DDR4 انرژی معادل 2/1 ولت را مصرف می‌کند که از این نظر در خانواده محصولات الکترونیکی سازگار با محیط زیست طبقه‌بندی می‌شود.

سامسونگ در جریان معرفی این محصول اعلام کرد که سرعت انتقال اطلاعات در حافظه‌های DDR4 حداقل 133/2 گیگابایت در ثانیه است که البته این سرعت می‌تواند تا 4 گیگابایت در ثانیه نیز افزایش یابد.


رم یکی از مهم‌ترین قطعات در تعیین سرعت‌ و قیمت سیستم به‌حساب می‌آید و بسیاری افراد حاضرند در زمان خرید، از دیگر قطعات گذشته و بر این قطعه بیفزایند. سرعت در یک رایانه، حاصل از یک چرخه است که این چرخه از پردازنده، رم، مادربورد، پاور و هارددیسک تشکیل شده است

این موارد در کنار یکدیگر سرعت را به ارمغان خواهند آورد پس اگر زمانی از سرعت بالای یک سیستم صحبت شد، به‌طور حتم منظور از رم یا پردازنده آن به‌تنهایی نبوده بلکه از تمامی قطعات آن سخن به میان آمده است.


توصیه هایی برای خرید RAM

حجم حافظه: حجم حافظه مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در کارآیی سیستم است.

هر برنامه‌ای که در رایانه اجرا می‌شود، تعدادی از فایل‌های خود را بر روی حافظه رم ریخته و مقداری از آن‌را اشغال می‌کند بنابراین در صورتی‌که حجم حافظه شما کمتر از میزان مورد نیاز آن برنامه باشد، در اجرای برنامه دچار مشکل خواهید شد.

این مثال در نرم‌افزاری مانند Photoshop و دیگر نرم‌افزارهای گرافیکی دوبعدی بسیار پرکاربرد است.

در نهایت هنگام خرید رم به میزان حجم حافظه‌ای که برنامه مورد نظرتان به آن احتیاج دارد دقت کرده و میزانی بیش از آن خریداری کنید.

حداقل حجم حافظه توصیه‌شده برای فعالیت‌های معمولی مانند گشت‌وگذار در اینترنت یا کار با نرم‌افزار Office و از این قبیل امور، ۵۱۲ مگابایت در ویندوز XP و ۲ گیگابایت در ویندوز ۷ است.

برای علاقه‌مندان به بازی و کاربران نرم‌افزارهای تخصصی، ۲ گیگابایت حافظه، مناسب و کافی به‌نظر می‌رسد.

فرکانس حافظه: سرعت انتقال اطلاعات در حافظه توسط فرکانس حافظه مشخص شده و با آن رابطه مستقیم دارد؛ پس هر چه فرکانس حافظه بالاتر باشد، رم توانایی انتقال اطلاعات در زمان کوتاه‌تری را خواهد داشت.

فرکانس حافظه با واحد مگاهرتز بیان می‌شود.

انتخاب فرکانس حافظه به پردازنده و چیپست مادربورد نیز بستگی دارد.

به‌عنوان مثال، پردازنده Sempron با حافظه‌های DDR2 با حداکثر ۶۶۷ مگاهرتز فعالیت می‌کند یا چیپست P945 INTEL از فرکانس ۶۶۷ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند بنابراین قبل از انتخاب حافظه، به پردازنده و مادربورد سیستم خود توجه داشته باشید.

در حال حاضر حافظه‌های DDR3 با فرکانس‌ ۱۳۳۳ و حافظه‌های DDR2 با فرکانس‌های ۸۰۰ و ۱۰۶۶ مگاهرتزی در بازار موجود می‌باشند.

حافظه ۲کاناله : مهندسی ۲ کاناله یکی از فناوری‌های به‌کار رفته در مادربوردها می‌باشد که سرعت تبادل اطلاعات در حافظه‌های سیستم را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد.

برای بهره‌مندی از این فناوری ابتدا باید مادربورد شما از آن پشتیبانی کند و همچنین نیاز به ۲ ماژول حافظه دارید که از حجم‌ و فرکانس یکسانی برخوردار بوده و بهترین حالت این خواهد بود که از یک برند باشند.

در حال حاضر بسیاری از مادربوردهای موجود از فناوری ۲کاناله پشتیبانی می‌کنند.

زمان تاخیر: زمان تاخیر حافظه، تاثیر چندان زیادی در عملکرد رایانه ندارد.

در واقع اگر تاخیر CL4 یا CL5‌ باشد، کاربرد رم در بیشتر موارد یکسان است ولی این تفاوت خود را در هنگام اورکلاک نشان خواهد داد.


عرضه رم های ۴ گیابایتی DDR3 2133MHz توسط OCZ

شرکت OCZ خبر عرضه ماژول های ۴ گیگا بایتی خود را برای علاقمندان و دنبال کنند گان این قطعات اعلام کرد.  به گفته این شرکت (OCZ) این نوع جدید از ماژول ها جهت انجام بازی های رایانه ای ، استفاده در سرور های خانگی (Home Server) و همینطور انجام عملیات های چند کار (multi-tasking)  بسیار ایده آل و باب میل کاربران به نظر می رسد.



آقای Alex Mei یکی از مسئولان ارشد شرکت OCZ  در رابطه با این مموری های جدید اینگونه سخن می گوید: ” دو شاخصه اصلی برای یک مموری خوب و کاربردی ، مسلما سرعت بالا و حجم قابل قبول است. این دو شاخصه تا کنون در بسیاری از مموری ها نتوانسته اند در کنار یکدیگر به خوبی به ایفای نقش بپردازند. اما در مدل جدید مموری های ۲۱۳۳MHz شرکت OCZ شاهد همکاری این دو شاخصه به خوبی خواهیم بود و این به کاربرانی که احتیاج به سرعت بالای رم دارند میتواند بسیار مفید باشد چرا که با ۲ عدد رم میتوانند قدرت قابل قبولی را کسب کنند.

بعضی از مموری ها دارای سرعت بالایی هستند که به صورتی غیر قابل اعتماد عمل می کند و در هر شرایط نمی تواند  نیاز های کاربران را برطرف کند. اما کیت های جدید ساخته شده در شرکت OCZ به خوبی به همگان ثابت خواهد کرد که چگونه  می توان سرعت بالا، حجم قابل قبول و بازدهی قابل اعتماد را در یک جا گرد هم آورد. این مموری ها می توانند از رندر کردن تصویرهای با کیفیت بالای گرافیکی پشتیبانی  کرده و همینطور تجربه ی بی نقص ترین پردازش  یک بازی رایانه ای را برای کاربران  به ارمغان بیاورد. ”

این نوع ماژول های شرکت OCZ  در بسیاری از قطعات ساخت این شرکت همانند Flex EX و Reaper HPC و همینطور سری Platinum به کار گرفته خواهد شد.  جالب است بدانید این ماژول ها تنها در حالت یگانه به کار برده نمی شوند بلکه در حالت های دوگانه ی ۸ گیگا بایتی و سه گانه ی ۱۲ گیگا بایتی نیز به کار گرفته خواهند شد.



نحوه کارکرد RAM و انواع RAM هاا

همانطور که می دانید ram معروفترین حافظه مورد استفاده در کامپیوتر است.
RAM مخفف عبارت RANDOM ACCESS MEMORY می باشد.
به دلیل اینکه دسترسی به سلول های حافظه RAM سریع اتفاق می افتد آن را بدین نام خوانده اند.



نقظه مقابل RAM را SAM می نامند که مخفف ACCESS MEMORY SERIAL می باشد و بدین معناست که داده ها را به صورت سریالی ( مثل نوار کاست ) در خود نگه می دارد.در SAM اگر به دنبال داده ای باشیم به ترتیب باید تمام حافظه تک به تک چک شود تا به داده مورد نظر برسیم ( مثل وقتی که بخحواهیم در یک نوار کاست به دنبال آهنگ مورد نظر باشیم که در این موقع باید تمام آهنگ ها را گوش دهیم تا به آیتم مورد نظر دست پیدا کنیم.)
اما در RAM در هر موفع و در هر شرایط مکانی از حافظه باشید مستقیما می توانید به داده مورد نظر دست پیدا کنید.
یک چیپ از حافظه تقریبا شبیه به میکرو پروسوسور همان IC هست .در این مدارات مجتمع میلیون ها ترانزیستور و خازن قرار دارند در تقریبا تمامی کامپیوتر ها در حافظه DRAM ( Dynamic random access memory ) ترانزیستور و خازن مجموعا با هم یک سلول حافظه را تشکیل می دهند .(این سلول ها خود نشان دهنده یک بیت از حافظه هستند)
می دانیم که این خازن یک بیت از حافظه را نگه داری می کند که محتوی یک است یا صفر .
در کنار این ترانزیستور به صورت سوئیچی عمل می کند که وظیفه کنترل مدارات را روی چیپ حافظه دارد که آیا محتویات خازن را بخواند یا اینکه موقعیت را برای نخواندن آن و تغییر در موضوع ایجاد کند.

یکی از عملیاتی که بر روی ram ها انجام می دهند عمل refresh کردن است که البته تنها مختص ram های پویاست. یک نکته راجع به ram های پویا این است که باید مداوم refresh شوند در غیر این صورت اطلاعات خود را از دست می دهند اما استفاده از refresh موجب کندی سرعت ram می شود .
سلول های حافظه ای در RAM بر روی یک تخته سیلیکونی به صورت آرایه هایی از سطر و ستون ها قرار دارند.ستون ها را با عنوان bitline , و سطر ها را با عنوان wordline مشهورند. محل تقاطع سطر و ستون ها محل آدرس حافظه است .یعنی هر آدرس حافظه با سطرها و ستون های متقاطع در آن مکان بیان می شوند.
قابل ذکر است که dram ها به طور مداوم ستون هایشان را شارژ می کنند تا ترانزیستورهای خود را به صورت فعال نگه دارند. زمانی که آن را شارژ می کنند مقدار ۱ را به آن اختصاص می دهند.
در زمان خواندن خازن برای اینکه مشخص شود که آیا محتویات آن صفر است یا یک یک امپلی فایر حساس مشخصث میکند که آیا ظرفیت آن آیا بیش از ۵۰ درصد پوشیده از الکترون است یا نه ؟؟
اگر پاسخ مثبت بود محتویات خازن برابر با یک است و در خلاف این امر محتویات خازن برابر با صفر است.

اما بحث ram های ایستا یا همان static RAM بحثی متفائت از RAM های پویاست.
RAM های ایستا مخفف static RAM می باشند که در آن ها نوعی flip-flop وجود دارد که هر بیت از حافظه را نگهداری می کند . static RAM دیگر نیازی به refresh شدن ندارند زیرا یک فلیپ فلاپ برای حافظه چهار تا شش ترانزیستور سیم کشی شده به هم دارد و دیگر نیازی به refresh شدن ندارد و به همین دلیل به خاطر اینکه کندی سرعت در static RAM به خاطر refresh وجود ندارد static RAM ها از ram های پویا برترند. اما لازم است بدانید static RAM ها گرانند زیرا بخش های بیشتر و متنوع تری در static RAM نسبت به پویا داریم که باعث می شود سلول های حافظه بیشتری را اشغال می کند پس بر روی چیپ حافظه از حافظه کمتری برخورداریم که این همان دلیل گران تر بودن آن است.
پس نتیجه ای که میتوانیم از مطالب فوق بدست آوریم این است که static RAM سرعت بیشتری دارد و البته گرانتر است اما ram های پویا سرعت کمتری دارند و در عین حال ارزان تر هستند.
همچنین می توانیم نتیجه بگیریم که ram های پویا برای برای حافظه بزرگتر کار برد بهتری خواهد داشت اما static RAM برای کش CPU بهتر است.
چیپ های حافظه امروزه به صورت کارت هایی که آن ها را ماژول بیان می کنند موجودند که با بر رسی یکی از آنها می توانیم اعدادی همچون ۳۲*۸ یا ۱۶*۴ را مشاهده کنیم.
یک نکته مهم راجع به RAM ها این است که باید بدانیم چه نوع RAM ای بر روی چه پایه ای قرار می گیرد.
در زیر به بیان برخی خصوصیات این نوع RAM ها و اتصالاتشان با مادر برد ( برد اصلی ) خواهیم پرداخت:

SIMM single in-line memory module :

در این نوع برد از حافظه از سی پین برای اتصال با ابعاد ۲در ۹ سانتی متر دارد در اکثر کامپیوتر ها simm ها را باید به صورت جفتی نصب کنیم و البته در هر دو میزان حافظه باید برابر باشند دلیل این امر آن است که پهنای باند ارتباطی باس مادر برد شما بیش از یک simm میباشد یعنی اگر شما می خواهید از ۱۶ نگابایت ram بهره مند شوید باید دو ram 8 مگابایتی نصب کنید.(پارسی کتاب )
اخیرا simm هایی در ابعاد ۲۵ در ۱۱ تولید شده اند که از ۷۲ پین برای ارتباط استفاده می کنند.
این پین ها برای افزایش باند است که تا بیش از ۲۵۶ مگابایت از حافظه رم را می توان بر ْنها نصب کرد . با این وجود با پیشرفت تکنولوژی از simm ها دیگر چندان استقبالی نمی شود و در مثابل آن از DIMM که مخفف Dual in-line Memory Module است استفاده می شود و طرفداران فراوانی در دنیاس سخت افزاری و ram ها دارند.
جالب است بدانیم در dimm ها حدودا ۱۶۴ تا ۱۸۴ پین وجود دارد و با ابعاد ۲۵ در ۱۴ سانتی متری هستند . که باعث گنجایش ۸ مگابایت تا یک گیگابایت گنجایش برای رم را فراهم می کند و برتری دیگر آن بر simm این است که نیازی به استفاده از ram های جفتی نیست.

توضیحات مختصری پیرامون انواع ram ها

در دنیای سخت افزار انواع RAM ها با قابلیت های متفاوتی وجود دارد که به صورت تیتر وار عبارتند از :
Sram) static RAM)
Dynamic RAM (DRAM)
FAST PAGE MODE Dynamic RAM FPM DRAM
Extended data-out put DYNAMIC RAM EDO DRAM
Extended data-out put DYNAMIC RAM EDO DRAM
DYNAMIC random access SD RAM Synchronous memory
DOUBLE Rate SDRAM DDR SDRAM
RDRAM Rambus DRAM
VRAM video RAM

Sram) static RAM)

این نوع RAM که همان RAM ایستا می باشد دارای تعدادی ترانزیستور برای هرسلول حافظه می باشد ( به تعداد ۸تا ۶ ) که بهتر است برای برای کش CPU استفاده شود . در ضمن گفتنی است که در این نوع RAM از خازن در سلول های حافظه استفاده نمی شود.

Dynamic RAM (DRAM)

این نوع حافظه که به RAM پویا نیز مشهور است دارای خازن در هر سلول که نیاز به REFRESH شدن دارند و البته در هر سلول حافظه ترانزیستور هایی هم وجود دارد .
این نوع حافظه نیاز به REFRESH دارد .(برخلاف استاتیک )

FAST PAGE MODE Dynamic RAM FPM DRAM

این نوع حافظه از نوع اولیه RAM دینامیکی ( پویا ) بوده و بیشترین سرعت انتقال داده ها در کش CPU به ۱۷۶ MBps میرسد.

Extended data-out put DYNAMIC RAM EDO DRAM

این نوع RAM مثل دیگر RAM ها به پردازش بیت به بیت و به طور مرتب و پشت سر هم نمی پردازد.بلکه به محض اینکه آدرس بیت اول را شناسایی کرد به دنبال بیت بعدی می رود و این باعث می شود تقریبا ۵ درصد سرعتی بیشتر به FPM RAM داشته باشد.

DYNAMIC random access SD RAM Synchronous memory

این نوع از حاظه ۵ درصد سرعتی بیشتر از edo DRAM دارد و معمول تر از نسخه اخیر است .

DOUBLE Rate SDRAM DDR SDRAM

این نوع حافظه همان SDRAM است البته با پهنای باند بیشتری است.
حداکثر سرعت ارتباط با کش لایه دو مقدار ۱۰۴۶ MBps می باشد البته برای باس ۱۳۳٫

RDRAM Rambus DRAM

این نوع رم سرعت بسیار زیادی با با قیمت زیادی دارد.

CMOS RAM

مقدار کمی از حافظه که در کامپیوتر شما برای شناسایی دیگر اجزا به کار می رود این حافظه به یک باتری کوچک نیاز مند است همان باطری که وقتی در کیس را باز می کنید آن را می بینید

VRAM video RAM

این نوع حافظه رمی است که بر روی کارت گرافیک یا کارت ویدیویی شما نصب می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد