مادربرد ECS H61H2-A با قابلیت پشتیبانی از پردازنده های Sandybrid


شرکت ECS با ارایه سری جدید مادربردهای خود، ابزارهایی سازگار با آخرین فناوری‌ اینتل را براساس چیپ‌ست‌های P67، H67 و H61 عرضه کرده است. همچنین این مادربردها قابلیت پشتیبانی از نسل دوم پردازنده‌های Core اینتل که با نام Sandybridge شناخته می‌شوند را دارند.

شرکت تایوانی ECS Elitegroup Computer System یک نام شناخته شده در صنعت ساخت مادربرد به‌شمار می‌آید و محصولات متنوعی را در این حوزه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حقیقت این مادربرد‌ها با قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوت، از تامین نیازهای کاربران معمولی گرفته تا اجرای جدیدترین و پیشرفته‌ترین بازی‌های موجود طیف گسترده نیازهای شیفتگان سخت‌افزاری را برآورده می‌سازند. شرکت ECS با ارایه سری جدید مادربردهای خود، ابزارهایی سازگار با آخرین فناوری‌ اینتل را براساس چیپ‌ست‌های P67، H67 و H61 عرضه کرده است.



همچنین این مادربردها قابلیت پشتیبانی از نسل دوم پردازنده‌های Core اینتل که با نام Sandybridge شناخته می‌شوند را دارند. مادربردهای سری H61 در گروه محصولات این شرکت قرار می‌گیرند و مدل‌های متعددی از این سری با ویژگی‌های مختلف تولید شده‌اند. در واقع ECS مادربردهای جدید سری H61 خود را در مدل‌های مختلف با مشخصات متنوعی در اختیار کاربران قرار داده است که با قیمت‌ها و عملکرد مناسبی روانه بازار شده‌اند.

سری H61 به همراه موتور گرافیکی مجتمع HD پردازنده‌های Sandy Bridge به کاربران امکان می‌دهد تا بدون استفاده از یک کارت گرافیکی مجزا، نیازهای گرافیکی خود را تامین کنند. از سوی دیگر، این موتور گرافیکی مجتمع با ترکیب کامل و انطباق با آخرین پردازنده‌های دو هسته‌ای اینتل، مصرف برق و گرمای تولید شده در سیستم را کاهش می‌دهد. ECS مدعی است که سری H61 این شرکت با مجهز شدن به نرم‌افزارهایی مانند eJIFFY، eBLU، eDLU و eSF امکانات مناسبی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

نکته دیگری که در رابطه با سری جدید مادربردهای مخصوص پردازنده‌های Sandy Bridge می‌توان به آن اشاره کرد رفع مشکل موجود در سری قبلی چیپ‌ست‌ها بود که منجر به ایجاد نسخه جدیدی از تمام این چیپ‌ست‌ها با نام B3 شد. در حقیقت به کمک سری جدید چیپ‌ست‌های B3 کاربران قادر خواهند بود تا برخلاف سری چیپ‌ست‌های B2 از عملکرد درگاه‌های SATA 2 بدون نگرانی از کاهش کارایی سیستم خود بهره‌مند شوند.

مشکلی که چیپ‌ست‌های B2 از سری ۶ چیپ‌ست‌های اینتل با آن مواجه شدند، کاهش تدریجی عملکرد درگاه‌های SATA 2 و حتی از کار افتادن این درگاه‌ها بود، هر چند که به گفته اینتل وضعیت مذکور باعث از بین رفتن اطلاعات نمی‌شد. این مشکل تقریبا تمام مادربردهای مبتنی بر چیپ‌ست‌های سری ۶ را در بر می‌گرفت، با این وجود تاثیری بر عملکرد درگاه‌های SATA 3 مادربردها نداشت. پس از آن که مشکل چیپ‌ست‌های B2 برطرف شد، شرکت ECS تمامی محصولات سری P67 و H67 خود را با نسخه جدید چیپ‌ست روانه بازار کرد.

هرچند که برچسب B3 روی بسته بندی مادربردهای جدید ECS حک شده است، با این وجود خوب است بدانید که برای تشخیص مادربردهای جدید می‌توانید به برچسب روی مادربرد که مابین سوکت پردازنده و اسلات حافظه RAM قرار دارد نیز توجه کنید. البته ابزارهای نرم‌افزاری نیز ارایه شده‌اند که به شما اجازه می‌دهند حتی اگر سیستم خود را به‌صورت مونتاژ شده خریداری کرده‌اید، مطمئن شوید که در حال استفاده از آخرین نسخه بازنگری شده چیپ‌ست اینتل هستید.

در خصوص ویژگی‌های هریک از مادربردهای سری H61 شرکت ECS به‌طور خلاصه می‌توان گفت که مادربردهای سری H61H2-M و H61H2-I2 با به کارگیری موتور گرافیکی HD پردازنده و به کمک فناوری HDMI توانسته‌اند نیازهای سرگرمی کاربران را برآورده سازند. همچنین مادربرد‌های H61H2-M و H61H2-M5 با داشتن دو درگاه‌ USB 3.0 سرعت انتقال داده را بهبود بخشیده‌اند. از سوی دیگر مادربردهای H61H2-M3 و H61H2-A نیز به قابلیت «شارژر آسان» (EZ Charger) مجهز شده‌اند که امکان شارژ سریع و آسان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.


همانطور که قبلا اشاره کردیم، H61H2-A یکی از مادربردهای سری H61 شرکت ECS به‌شمار می‌آید که در این شماره برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت. این مادربرد که دارای تم رنگی خاکستری است، همانند اکثر مادربردهای ECS در یک بسته‌بندی آبی رنگ ارایه می‌شود. بسته‌بندی این مادربرد تاحدودی خلاصه به‌نظر می‌رسد و تنها شامل دو کابل SATA، پوشش پنل پشتی کیس، کتابچه راهنما و DVD درایور مادربرد است.

همچنین در خصوص مدل H61H2-A باید گفت که این مادربرد از سیستم بدون دیسک پشتیبانی کرده و نیازهای کاربرانی با انتظارات محدود و ساده را برآورده می‌سازد. همچنین این مادربرد به یک بایوس چند زبانه مجهز شده‌ است که می‌توان گفت تا حدود زیادی در اعمال تنظیمات و تغییرات به کاربران کمک می‌کند.

همانطور که ذکر شد این مادربرد قابلیت پشتیبانی پردازنده‌های Sandy Bridge اینتل را دارد. سوکت LGA 1155 این مادربرد که H2 نیز نامیده می‌شود بیان کننده توانایی پشتیبانی H61H2-A از پردازنده‌های مذکور است. خوب است بدانید سوکت LGA 1155 به عنوان جانشین سوکت LGA 1156 طراحی شد و به دلیل تفاوت تعداد و چیدمان پین‌های تعبیه شده در این دو سوکت، به هیچ‌وجه با یکدیگر سازگاری ندارند.

برای کاهش دمای سیستم از فناوری VRM در کنار سوکت پردازنده استفاده شده است. همچنین دو اسلات حافظه RAM نیز در سمت دیگر سوکت پردازنده قرار گرفته‌اند. قابل ذکر است که این مادربرد از پیکربندی حافظه دو کاناله و ماژول‌‌های حافظه‌ DDR3 بهره‌ می‌گیرد و قابلیت پشتیبانی از حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه را دارد. در بخش پایینی مادربرد H61H2-A، اسلات‌های PCI و PCIe تعبیه شده‌اند. اکنون که به محل قرار گیری اسلات‌های توسعه مادربرد اشاره کردیم بهتر است در خصوص تعداد و نوع آن‌ها نیز اطلاعاتی را بیان کنیم.

این مادربرد در مجموع چهار اسلات PCIe و دو اسلات PCI دارد که به‌طور دقیق‌تر شامل یک اسلاتPCIe x16، سه اسلات PCIe x1 و دو اسلات PCI و است. همچنین چهار درگاه SATA 3 نیز در بخش انتهایی اسلات‌های توسعه قرار گرفته‌اند. برای اتصال منبع تغذیه سیستم به مادربرد تنها از یک کانکتور ۲۴ پینی استفاده شده است. به کارگیری این کانکتور نیز یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد که H61H2-A مصرف برق کمی داشته و برای فعالیت‌های سنگین و پرمصرف در نظر گرفته نشده است. برای اتصال فن پردازنده نیز یک کانکتور ۴ پینی ۱۲ ولتی در بخش بالای برد در نظر گرفته شده است.

پنل پشتی مادربرد H61H2-A به ترتیب شامل کانکتورهای PS/2 برای ماوس و صفحه کلید، یک کانکتور VGA ، ۴ درگاه USB 2.0، یک کانکتور RJ-45 و کانکتورهای صوتی است. با وجودی که این مادربرد قابلیت پشتیبانی از مدار گرافیکی مجتمع را دارد، هیچ کانکتور و درگاه دیجیتالی برای بهره‌گیری از این امکان برای آن در نظر گرفته نشده است. در واقع فقدان کانکتوری مانند DVI در این مادربرد، کاربرد امکاناتی که در سوکت LGA 1155 قرار دارد را محدود می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که کانکتور DVI به صورت انتخابی در نمونه‌های دیگر این مادربرد وجود دارد، با این حال مدلی که در اختیار ما قرار گرفت فاقد این کانکتور بود.

می‌توان گفت که به صورت کلی این مادربرد امکانات اتصالی زیاد و متنوعی ندارد که البته این موضوع با گروه مخاطبان آن منطبق است. همچنین باید به خاطر داشته باشید که مادربردهای سری H61 توانایی پشتیبانی از اورکلاکینگ را ندارند بنابراین استفاده از پردازنده‌های سری K روی این مادربردها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا تمایز اصلی این سری از پردازنده‌ها به امکان تغییر ضریب فرکانس آن‌ها برای اورکلاکینگ مربوط می‌شود. در نتیجه، مادربردهای سری H61 گزینه مناسبی برای این پردازنده‌ها نخواهند بود. همچنین افزایش سرعت انتقال اطلاعات با درگاه‌های USB 3.0 و SATA 3 نیز روی این مادربردها امکان‌پذیر نیست و تنها با افزایش میزان حافظه RAM قادر خواهید بود تا سرعت سیستم خود را تا حدودی افزایش دهید.

نکته دیگر که در مورد H61H2-A باید به آن اشاره کنیم اندازه و ابعاد آن است. این مادربرد با ابعاد ۱۶۵×۳۰۵ میلی‌متر در گروه مادربردهای ATX قرار می‌گیرد. هرچند که تعداد کانکتورهای H61H2-A محدود است با این وجود سعی شده تا از فضای این برد برای قرار دادن اسلات‌های بیشتر استفاده شود. وجود اسلا‌ت‌های بیشتر روی یک مادربرد می‌تواند بسیار مفید باشد و به کاربر امکان می‌دهد تا در صورت تمایل کارت‌های متعددی را روی مادربرد نصب کند.


به‌طور کلی در خصوص H61H2-A باید گفت که این مادربرد به خوبی از عهده انتظارات کاربران هدف خود برخواهد آمد. هرچند که کمبود درگاه‌های USB 3.0 و HDMI و همچنین eSATA ممکن است برخی از کاربران را از خرید آن منصرف کند اما قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های Sandy Bridge و همچنین موتور گرافیکی مجتمع این پردازنده‌ها آن‌ هم با قیمت نسبتاً پایین، موضوعی نیست که بتوان آن‌را نادیده گرفت.

از سوی دیگر مصرف پایین برق و اسلات‌های متعدد نیز از دیگر ویژگی‌های H61H2-A به شمار می‌روند. در مجموع می‌توان گفت که این مادربرد برای کاربرانی مناسب خواهد بود که نوع استفاده آن‌ها از کامپیوتر مستلزم اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین و بازی‌های پیچیده و جدید امروزی نیست و از سوی دیگر نیازمند سیستمی با مصرف برق کم و کارت‌های جانبی متعدد هستند.

مزایا

تعداد متنوع اسلات‌های توسعه، قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های Sandy Bridge

معایب

تعداد متنوع اسلات‌های توسعه، قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های Sandy Bridge

مشخصات فنی

  • چیپ‌ست: Intel H61 Express ح(B3)
  • سوکت: LGA 1155
  • پشتیبانی حافظه: حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه DDR3
  • اسلات‌های توسعه: یک اسلات PCIe x16، سه PCIe x1 و دو اسلات PCI

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد